donderdag 25 juni 2015

Complimentjes



Hi!

Ik wilde een keer een blog schrijven over complimenten, omdat ik denk dat complimenten best wel belangrijk zijn, en echt een grote betekenis kunnen hebben voor iemand.

Vaak, als je iemand een compliment geeft, is het het oppervlakkige soort compliment als; 'leuk shirt heb je aan!'. Maar ondanks dat dit niet heel erg persoonlijk is, denk dat het toch wel belangrijk is dat mensen dit soort complimenten blijven geven. Natuurlijk moet je alleen iemand een compliment geven als je het ook echt meent, anders slaat het nergens op, maar complimentjes over kleding of make-up, kunnen nooit kwaad. Misschien was die persoon wel heel onzeker over dat nieuwe jasje, en door een complimentje te geven, geef je toch een soort zekerheid.

Soms krijg of geef je een wat persoonlijker compliment, over bijvoorbeeld een talent of eigenschap, en deze complimenten zijn volgens mij ook heel waardevol. Als iemand het echt meent, dan kan dit compliment je nog lang bij blijven.
Ook al vond je je nieuwe outfit zelf ook al helemaal te gek, en was je helemaal niet onzeker of iets, het is toch fijn om waardering te krijgen van buiten af. Dit zelfde geld natuurlijk voor de persoonlijke complimenten.

Mijn punt is, dat complimentjes nooit kwaad kunnen! Vind je het stoer dat dat meisje in je klas haar haar paars heeft geverfd? Of stond je versteld van het zang talent van die ene jongen die altijd zo stoer doet? Zeg het ze! Je kan iemands dag een stuk beter maken, en het is bewezen dat het mensen gelukkiger maakt om iemand anders te complimenteren, dus je houd er zelf ook nog wat aan over ;)



Voor mijn gevoel, ben ik best wel vrijgevig met complimentjes. Ik zeg sowieso al snel wat ik denk, en ik vind het echt leuk om te zien, hoe iemand reageert op een compliment haha.
De leukste complimenten om te krijgen vind ik complimenten over mijn outfit. Vooral als ik onzeker ben over of het wel leuk staat, en als ik mijn best erop heb gedaan, dan is het super leuk als je van een paar mensen te horen krijgt dat ze het leuk vinden staan. Aan; 'leuke broek- complimenten' hecht ik meestal minder waarde, omdat je die broek toch alleen maar hebt gekocht, en niet echt een compliment is voor mij, maar meer voor mijn broek hahah. Maar natuurlijk wil dat ook zeggen dat mensen je kleding keus waarderen, en dat is altijd leuk om te horen.

Het leukste compliment dat ik ooit heb gekregen? Misschien heb ik ooit wel een leuker compliment gekregen, maar laatst zei iemand tegen me: "Je bent gekker dan je lijkt, dat is leuk", en dat vatte ik wel als een compliment op, aangezien dat is wat ik graag zou willen zijn; zo gek als ik ben, maar toch ook niet compleet gestoord, en aan de buitenkant redelijk normaal hahaha

Complimenten die ik vaak krijg? Als ik er zo over na denk, krijg ik best vaak complimenten over mijn kleding, terwijl ik daar juist best vaak onzeker over ben, maar daarom zijn die ook extra gewaardeerd :)
Ook zeggen mensen best vaak dat ik mooi kan zingen, maar om een of andere reden, blijft dat  complimentje maar niet echt tot me doordringen. Ik denk altijd dat mensen dat alleen maar zeggen om aardig te zijn haha..

Tips voor complimenten:
Complimenten kunnen best ingewikkeld zijn, en daarom zijn hier een paar tips van mij!
Als je het moeilijk vind om iemand te complimenteren, zou ik er vooral niet zo'n big deal van maken. Zoals ik al eerder zei; complimentjes maken iedereen blijer! Dus stap gewoon op die persoon af als je vind dat haar haar leuk zit, ze zal daarna echt niet denken dat je een stalker bent ofzo. Complimenten geven aan bekenden is natuurlijk altijd makkelijker dan aan mensen die je niet echt goed kent, dus voel je ook niet gedwongen om iets te zeggen als iemand iets nieuws aan heeft bijvoorbeeld.
Stel nou dat je iemand leuk vind, dan is complimentjes geven altijd een goeie, casual manier om te laten zien dat je hem/haar leuk vind.




Je kunt het beste complimenten geven over...:

  • Haar kapsel
  • Haar ogen (al is dat wel gauw intiem)
  • Haar lach
  • Iets waar ze goed in is/ waar je bewondering voor hebt (teken talent, zang talent enz..) 
  • Kleding (gebruik liever: 'dat jasje staat je mooi' ipv 'mooi jasje')
Deze complimenten kun je uiteraard ook goed gebruiken voor jongens, voor zover ik weet verschilt dit niet zo veel wat mannen en vrouwen betreft.

Complimenten ontvangen vinden ook veel mensen moeilijk, waaronder ik zelf. Maar het beste antwoord op een complimentje is een simpele 'dankjewel' of iets wat daar op neer komt. Wat je vooral niet moet doen, is het gaan ontkennen. Niets zo vervelend als van die mensen die alleen maar over zichzelf zeuren. 
Voorbeeld: 'Wauw, jij kan echt heel erg mooi tekenen zeg!' 'Vind je? Oh nou ik niet hoor, ik doe echt maar wat, Marietje kan het echt veeel beter, ik ben echt jaloers op haar! Ik wou dat ik net zo goed kon tekenen als zij! Ik kan ook helemaal niks.. Ik ben echt een ontalentvol varken...Waarom besta ik eigenlijk?'
Ja, dit soort types bestaan echt. (Nu heb ik ook wel een aardig grote fantasie, dus het zouuu kunnen dat ik een beeeetje overdreef..) Maar deze reacties zijn vaak gewoon een teken van onzekerheid, dus ik snap het ook wel.

Hier komt mijn grote tip: OOKAL BEN JE HET TOTAAL NIET EENS MET HET COMPLIMENT, ONTVANG HET, EN WEES ER TROTS OP DAT MENSEN JE WAARDEREN. 
Mijn tweede grote tip is: GEEF ZO VAAK MOGELIJK COMPLIMENTEN, ZEG WAT JE DENKT, EN MAAK ANDERE MENSEN BLIJ.

Ik hoop dat jullie het leuk/interessant en hulpzaam vonden om deze blog te lezen, het is wat anders dan normaal, maar naar mijn mening voor herhaling vatbaar. 

Heel veel liefs! <333











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

laat een comment achter: